تیتر20 – حجم تراکنشهای دیجیتال و استفاده از اپلیکیشنهای موبایلی برای انجام تراکنشهای مالی به بیش از ۱۰۰ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسید.
وجود بیش از ۱۰۰ تریلیون دلار تراکنش موبایلی و وابسته به اپلیکیشن در یک سال، نشان میدهد که بانکداری دیجیتال، شیوه مصرف خدمات مالی را با شدت بیشتری نسبت به یک دهه پیش، تغییر داده است.
در ایران هم بانک ایران زمین، با سرعت بیشتری نسبت به سالهای پیش، خود را به این قافله رسانده است. ایران زمین، نمونهای از موسسات مالی است که بر اساس یک روند توسعه ای، همراه بانک خود را تجهیز و کاربردی کرده است.
گزارش اخیر این بانک نشان میدهد که تا ۸ دی ۱۴۰۳ بیش از ۱۰۰ میلیون تراکنش مالی موفق با همراه بانک ایران زمین ثبت شده است.
استقبال کاربران اندروید و ios
بررسی تعداد دانلود این اپلکیشن بر روی بازارچههای اندرویدی (کافه بازار و مایکت) نشان میدهد که تعداد موارد دانلود به بیش از ۴۰۰ هزار مورد رسیده است.
در فروشگاههای سیبچه و سیب بانک (ویژه سیستم عامل ios) هم بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ مورد دانلود انجام شده است.
در همین ۴ فروشگاه، در مجموع حدود ۵۰۰ هزار دانلود صورت گرفته است اما دادههای بانک ایران زمین، حکایت از این دارند که در مجموع موارد دانلود، بیش از ۱ میلیون کاربر، همراه بانک را نصب کرده اند.
ویژگیهای همراه بانک ایران زمین
همراه بانک ها، برای موفقیت در بازار، نیاز به ایجاد پیوستگی بین نیازهای کاربران دارند. برای تحقق این منظور، ایران زمین خدمات را سطحبندی و در یک پوسته (رابط کاربری) و چند برگه کاربردی سازمان داده است.
در ساختار کلیِ یک اپلیکیشن مالی، خدمات دیجیتال باجههای بانکی مانند (خدمات پذیرندگان، صدور کارت هدیه، انتقال وجه پایا، چکهای صیادی و…) باید در کنار خدمات متصل به حساب (مدیریت حساب ها، دریافت صورت حساب در قالب انواع نموار (دایره ای، میلهای و…) انتقال از حساب، انتقال پایای مستمر و… ) قرار گیرند.
اما باید خدمات بانکی (درخواست برقراری تسهیلات، مدیریت و تنظیم چک ها، دسترسی به فرمهای بانکی و…) هم با خدمات دیجیتال باجه و خدمات حساب در یک پوسته و چند سربرگ قرار گیرند و در نوار ناوبری (Navigation Bar) ادغام شوند.
به این منظور، ایران زمین یک نوار ناوبری کاربردی طراحی در داخل همراه بانک تعبیه کرده است که از سه آیتمِ باجه دیجیتال (پرداخت قبض، خرید شارژ، بسته اینترنت، خدمات پرداخت و…)، بانک (خدمات بانکی و سپردهها و کارت ها) و بیشتر (مخاطبان، تقویم و…) تشکیل شده است.
باجه دیجیتال، بانک و بیشتر
در بادجه دیجیتال علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، امکان مدیریت عملیاتی بانکی، مدیریت چک صیادی، مدیریت خدمات پرداخت (جرایم رانندگی، بسته اینترنتی و…)، خدمات پذیرندگان و… وجود دارد.
ایران زمین برای روانتر کردن تجربه کاربران، در برگه بانک که از طریق نوار ناوبری در دسترس است، خدمات بانکی را از خدمات سپردهها و کارت تفکیک کرده است.
در خدمات بانکی، امکان گزارش گیری از عملیات بانکی وجود دارد که بسیار کاربردی است. در برگه بیشتر که از نوار ناوبری در دسترس قرار دارد، امکان مدیریت حساب موبایل بانک، اعمال تنظیمات و… وجود دارد.
الزامات کاربردی اپلیکیشن ایران زمین
وجود سیستم پشتیبانی از طریق چت آنلاین یا تماس با کارشناسان بانک برای حل مشکلات یا پاسخ به پرسش ها، از دیگر الزاماتی است که باید در اپلیکیشنهای بانکی مستقر باشد.
اطلاع رسانی لحظهای از تراکنشها، دریافت واریز، تغییرات در حساب و سایر فعالیتهای بانکی و امکان ارسال درخواست برای خدمات بانکی مانند تسهیلات، گواهینامه و… از دیگر امکاناتی است که باید در اپلیکیشنها مستقر شوند. ایران زمین برای این ویژگیهای بخشهای کاربردی را جانمایی کرده است.
با توجه به گسترش بازار تبادل دادهها با هوش مصنوعی برای تحلیل و گزارشگیری و بهبود بخشیدن به تجربه کاربران، لازم است که همراه بانک ایران زمین هم با سرعت بیشتری در این زمینه گام بردارد.